Latausasemat








TUTUSTU PERUSTIETOIHIN SÄHKÖAUTON AKUISTA JA LATAAMISESTA
Löydät niitä esimerkiksi Motivan oppaasta SESKO:n lataussuosituksesta  tai Sähköauton ostajan ABC


MIKÄ ASENNUS JA MINKÄ TEHOINEN TULISI VALITA

3,7kW-11kW teho
Kotilatausasema asennetaan yleensä max 11 kW latausteholle. Perusasennus sopii niin hybridi- kuin täyssähköautoihinkin. Perusasennuksessa latausasema lataa täyssähköauton täyteen yön aikana. Latausnopeus tällä asennustavalla on maksimissaan noin 50km/h . Perusasennus vaatii 3x16A sulakkeet. Latausaseman teho tullaan säätämään kiinteistön sähkönkulutus profiilin mukaiseksi, kuitenkin mahdollisimman suureksi. Ainakin yöllä 11 kW  lataus yleensä onnistuu, jos taloa lämmitetään jollain muulla, kuin sähköllä, mutta mistä tiedät paljonko tehoa lataukselle voi ottaa? Sähköverkkoyhtiösi kertoo sinulle pyynnöstäsi paljonko sähköliittymäsi huipputeho on ollut. Sähköverkkoyhtiöltäsi saat yleensä myös tuntikohtaiset tehotiedot. Niitä tarkastellessa tulee huomata, että sähkömittarit keräävät dataa tunneittain eli huipputeho on tehonkulutus tunnin keskiarvona. Liittymän enimmäisteho vähennettynä liittymän huipputeholla kertoo miten tehokkaan latausaseman kanssa ei tule ongelmia jolloin et joudu miettimään sähkönkäyttöäsi 

7.5kW-22KW teho
Tehoasennuksessa sähköauton latausaseman 22 kW asennus on suunnattu yleensä uusimpiin ja tehokkaimpiin täyssähköautoihin sekä toimisto- yms. yrityskäyttöön, jossa pysäköinnin kesto on lyhyempi. 22 kW latausteho vaatii vähintään 3x32A sulakkeet, joita tavallisesti omakotitaloista ei löydy. Tehoasennuksen ja perusasennuksen asennussisältö on käytettyjä materiaaleja lukuunottamatta sama. Mikäli kiinteistössäsi on 3x25A pääsulakkeet, niin 11kW:ta tehokkaampaa asennusta ei varmasti ole mahdollista ottaa käyttöön, mutta voit valita tehokkaamman asennuksen, jos harkitset tulevaisuudessa kasvattavasi sähköliittymän kokoa

SÄHKÖAUTON LATAUSASEMAN PERUSASENNUS 1

Latausasema asennetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Perusasennus sisältää latausaseman asennuksen pientarvikkeet ja asennustyön, jotka riittävät useimmissa kohteissa.  Perusasennus-1 sopii myös tilanteeseen, jossa tonttikeskus on autokatoksen seinällä ja latausasema asennetaan autokatokseen.



PERUSASENNUS 2
Kuten yllä seuraavin muutoksin. Pidempi matka kaapelointia sisällä (yhteensä sisällä ja ulkona enintään 30metriä), useamman puuseinän lävistäminen tai kiviseinän lävistys tai kiveen kiinnittäminen

TOLPPA-ASENNUS
Tolppa-asennuksessa latausasema asennetaan kätevästi myös lämmitystolppaan piha-rasian tilalle tai sen rinnalle. Tämä on erittäin helppo asennustapa mikäli tolppa soveltuu tähän käyttöön ja siellä on olemassa oleva sähkövaraus. Asennus sopii myös taloyhtiöille. Tällä asennustavalla lataustehoksi tulee yleensä 3,7 – 7,4kW, mutta latauslaitteen latausteho rajoitetaan kuitenkin asennuspaikan ominaisuuksien mukaisesti.


SÄHKÖAUTON LATAUSPISTEEN TOLPPA-ASENNUKSEN TOIMITUSSISÄLTÖ

Latausasema asennetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tolppa-asennus sisältää latausaseman asennuksen, tolppa-asennussetin, pientarvikkeet ja asennustyön, jotka riittävät useimmissa kohteissa.

SÄHKÖAUTON LATAUSPISTEEN PERUSASENNUKSEEN EI SISÄLLY


Yleisimmät lisätyöt on hinnoiteltu liitteessä "Asennuksen lisätyöt".

TAKUU:

Asennuksen takuu 12 kk

Sähköauton latausaseman asennus kuuluu kotitalousvähennyksen piiriin 


RIVITALOT JA ISOMMAT PARKKIALUEET KYSY LISÄÄ


KYSY TARJOUSTA 

Voimavirtarasiaan kytkettävät sähköauton latausasemat

Markkinoilla on useita Type-2 latausasemia, jotka voidaan liittää voimavirtapistokkeeseen.

Pienjännitesähköasennusten standardi SFS-6000-7-722.55.101.2 kohta toteaa latauslaiteasennuksista, että siirrettävät pistorasiat (mukaan lukien Type-2) eivät ole sallittuja eli latausasema tulisi liittää kiinteästi kiinteistön sähköverkkoon ellei kyse ole selvästi laitestandardin mukaisesta latauskaapelista eikä kiinteästä latausasemasta.  Joten latausasemaa ei toimiteta varustettuna voimapistotulpalla, vaan se liitetään ainakin ½-kiinteästi liitosrasialla